באור

משתפים בפנימיות התורה

מַאי חֲנוּכָּה? דְּתָנוּ רַבָּנַן: בְּכ״ה בְּכִסְלֵיו יוֹמֵי דַחֲנוּכָּה תְּמָנְיָא אִינּוּן דְּלָא לְמִסְפַּד בְּהוֹן וּדְלָא לְהִתְעַנּוֹת בְּהוֹן. שֶׁכְּשֶׁנִּכְנְסוּ יְווֹנִים לַהֵיכָל טִמְּאוּ כׇּל הַשְּׁמָנִים שֶׁבַּהֵיכָל. וּכְשֶׁגָּבְרָה מַלְכוּת בֵּית חַשְׁמוֹנַאי וְנִצְּחוּם, בָּדְקוּ וְלֹא מָצְאוּ אֶלָּא פַּךְ אֶחָד שֶׁל שֶׁמֶן שֶׁהָיָה מוּנָּח בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל כֹּהֵן גָּדוֹל, וְלֹא הָיָה בּוֹ אֶלָּא לְהַדְלִיק יוֹם אֶחָד. נַעֲשָׂה בּוֹ נֵס וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ שְׁמוֹנָה יָמִים. לְשָׁנָה אַחֶרֶת קְבָעוּם וַעֲשָׂאוּם יָמִים טוֹבִים בְּהַלֵּל וְהוֹדָאָה.

שבת כב י

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 130

נלקח מספר: שם משמואל

טמאו כל השמנים

וטמאו כל השמנים ידוע דשמן הוא חכמה והם טמאו אף החכמה בישראל ולזה הי’ צריכין להפך שהי’ חתום בחותמו של כה”ג שהוא צנור להשפיע ממעלה וצנור הוא אותיות רצון לעורר רצון העליון על ישראל שהוא למעלה מהטעם ולכך נתעורר אצל ישראל ג”כ רצון למעלה מהחכמה ובזה הכח התגברו נגד היונים, כי לאו”ה אין להם כח זה ולכך הקטן שבישראל מוסר נפשו על קדושת השם, ואו”ה אינם מצווין על קדושת השם כי אין הקב”ה בא בטרוניא עם בריותיו וישראל הם חבל נחלתו עדב אחסנתי’ למעלה מהטעם ע”כ בכחם למסור נפשם על קדושת השם, ואו”ה אינם בכלל בסוג זה וזה נשאר לדורי דורות שע”י אור נ”ח האדם מעורר למעלה מהשכל ולמעלה מהזמן ואמר הרבי זללה”ה מלובלין על מסור אחד שבשעה שהדליק נ”ח שאז נשמתו מאירה בשמים: