וְתַנְיָא, רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: מֵעוֹלָם לֹא יָרְדָה שְׁכִינָה לְמַטָּה, וְלֹא עָלוּ מֹשֶׁה וְאֵלִיָּהוּ לַמָּרוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַה׳ וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם״.
סוכה ה א
וְתַנְיָא, רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: מֵעוֹלָם לֹא יָרְדָה שְׁכִינָה לְמַטָּה, וְלֹא עָלוּ מֹשֶׁה וְאֵלִיָּהוּ לַמָּרוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַה׳ וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם״.
סוכה ה א
חוני
כמות קריאות ביאור 49
רבי יוסי בא ללמד אותנו שעצם בריאת ה’ את העולם ואת האדם יוצרים מציאות של ריבוי שאינה יכולה להתאחד באופן מוחלט למרות כל הרצון של האדם. בראשית, בי”ת היא כבר ריבוי, נכון שזה בעיני האדם כדברי הארי ז”ל ובכל התניא ואצלו אין הבדל בין לפני לאחרי הבריאה, אבל בשביל האדם יש בריאה, יש מרחק והוא תמיד יהיה קיים. תמיד תהיה בחירה חופשית לאדם, הארץ נתן לבני אדם, ולכן שכינה לא יורדת עד לארץ ממש. וגם האדם אינו יכול לעלות למעלה מעשרה מתחת לשמים, כלומר אינו יכול באופן מוחלט להתאחד עם האלוהות שאם לא הוא היה אלהים, כדברי רס”ג “אילו ידעתיו הייתיו”! אמנם קיימים זמנים מיוחדים של ממשק בין השמים לארץ, כמו הר סיני, עליית משה למרות או אליהו השמימה אבל תמיד עם גבול מסויים, יש גם מקום של ממשק כמו בית המקדש, ארון הברית ואפילו הסוכה, מדובר בממשקים שמחברים בין שמים לארץ.
אָרוֹן תִּשְׁעָה, וְכַפּוֹרֶת טֶפַח — הֲרֵי כָּאן עֲשָׂרָה, וּכְתִיב: ״וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפּוֹרֶת״,
סוכה ה יז
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: סוּכָּה הָעֲשׂוּיָה כְּכִבְשָׁן, אִם יֵשׁ בְּהֶקֵּיפָהּ כְּדֵי לֵישֵׁב בָּהּ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה בְּנֵי אָדָם — כְּשֵׁרָה,…
סוכה ח יט