באור

משתפים בפנימיות התורה

אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מִנַּיִן לַמְּלָכִים שֶׁאֵין מוֹנִין לָהֶם אֶלָּא מִנִּיסָן — שֶׁנֶּאֱמַר: ״וַיְהִי בִשְׁמוֹנִים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִיו הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה עַל יִשְׂרָאֵל״. מַקִּישׁ מַלְכוּת שְׁלֹמֹה לִיצִיאַת מִצְרַיִם: מָה יְצִיאַת מִצְרַיִם מִנִּיסָן — אַף מַלְכוּת שְׁלֹמֹה מִנִּיסָן.

ראש השנה ג ז

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 42

נלקח מספר: אורות יהודה

ראש השנה למלכים

לא בכדי חז”ל מקישים בין ניסן למלכים. זה אותו העניין באופן פנימי: ניסן ויציאת מצרים מהווים גאולת הגוף של עם ישראל, יציאה מעבדות לחירות, ה’ מתגלה בעולם דרך עמו. הקמת מלכות לישראל היא המשך גאולה זו, גאולת האומה והקמת מלכות ה’ בעולם, שכן מלכות ישראל מאפשרת למלכות ה’ להופיע בעולם.