אמרו לפניו רבש”ע תנה לנו מראש ונעשנה אמר להן הקב”ה שוטים שבעולם מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת אלא אף על פי כן מצוה קלה יש לי וסוכה שמה לכו ועשו אותה
עבודה זרה ג י
ביאור הפסוק מאת
חוני
כמות קריאות ביאור 33
תנה לנו מראש
ובזה יש לפרש דברי הש”ס ע”ז שלעתיד כשאומה”ע יאמרו תנה לנו מראש ונעשנה יתן להם מצוות סוכה, ויש לדקדק למה בחר מצוות סוכה מתוך יתר המצוות, ונראה דהנה יש להבין מה שאמרו תנה לנו מראש ונעשנה, הלוא גם קודם מ”ת הרחיק עליהם וכל אומה ואומה השיבה מה כתיב בה ולא רצו לקבלה, ופירש המהר”ל שלא מצאו את טבעם ראוי’ לקבל את המצוה באשר היא היפוך טבעם, וא”כ מה בצע להם כשיתן להם מראש, הלוא אין טבעם מוכן לזה, אך פרשנו שמאמרם יהי’ שאף שאינם מוכנים אם יתנה להם השי”ת מקודם היינו כמו שהם אף בלתי מוכנים, מ”מ המאור שבה ישנה את טבעם היפוך הסדר כנ”ל, שמקודם צריכין לנקיון מהפסולת ואח”כ לכנס תחת צל הקדושה, ובאם לאו הוא כטמא שאכל את הקודש או נכנס למקדש, אבל הם יבקשו שמראש יתן בהם המצוות ויפיח בהם אור אלקי, וזהו הפירוש תנה לנו מראש, היינו טרם שיתנקו מהפסולת: כחולפי”ז יובן מה שניתנה להם מצות סוכה, שהיא כעין זה הביאני המלך חדריו טרם שראוים כנ”ל, כדי שע”י כן יעשו אח”כ ראוים, אך כ”ז הוא בישראל ובזכות אברהם כנ”ל, אבל אומה”ע עוד מגרע גרעו, שכשמקרבין אותן משיגין עוד גיאות, ונדמה להם שמגיע להם בדין וכשמצטערין בועטין בסוכתם ויוצאין: