באור

משתפים בפנימיות התורה

וַיִּֽקַּֽח־ל֣וֹ אֶת־כׇּל־אֵ֗לֶּה וַיְבַתֵּ֤ר אֹתָם֙ בַּתָּ֔וֶךְ וַיִּתֵּ֥ן אִישׁ־בִּתְר֖וֹ לִקְרַ֣את רֵעֵ֑הוּ וְאֶת־הַצִּפֹּ֖ר לֹ֥א בָתָֽר׃

בראשית טו י

ביאור הפסוק מאת

honya@brancoweiss.org.il

כמות קריאות ביאור 79

נלקח מספר: אורות יהודה

ויבתר אותם בתוך

מה פשר הברית הזאת על ידי חיתוך בהמות? מה מהות העניין? אלא יש להבין שמדובר בהכנה לברית המילה. יש קשר בין חיתוך הבהמות בברית בין הבתרים לבין חיתוך העורלה בברית המילה. ה’ מבקש מאברהם לחתוך את עולם החי שמופיע גם אצלו – הברית, ולעבור דרכו כדי לעלות למעלה. למעשה מדובר בזיווג אחד שמפרידים וחותכים אותו ועוברים באמצע. זיווג עם העולם העליון דרך העולם התחתון. ולמה זאת הייתה הדרך של כורתי ברית? מפני שלקיחת בהמה וחתיכתה לשתיים מדגישה ששתי הישויות שכורתות ברית, מהותן באמת אחת. הן רק נחתכות לשתיים, כלומר הופעתן מחולקת, אך ההעברה ביניהן מצביעה על החיבור ביניהן להיות אחד בחזרה (עיין ליקוטי תורה לאדמו”ר הזקן). “ואת הציפור לא בתר”, מדוע? כי ציפור היא משל לעם ישראל. מדובר בחיה מיוחדת שהיא לא שרויה בארץ, אלא מעופפת מעל הארץ, שייכת לשמיים, למקום אחר, ורק נוחתת לעיתים בארץ. כלומר היא לא שייכת לעולם החומר (עיין במהר”ל)