באור

משתפים בפנימיות התורה

אָמַר רַב: יֵצֶר הָרָע דּוֹמֶה לִזְבוּב וְיוֹשֵׁב בֵּין שְׁנֵי מִפְתְּחֵי הַלֵּב, שֶׁנֶּאֱמַר: ״זְבוּבֵי מָוֶת יַבְאִישׁ יַבִּיעַ שֶׁמֶן רוֹקֵחַ״. וּשְׁמוּאֵל אָמַר: כְּמִין חִטָּה הוּא דּוֹמֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: ״לַפֶּתַח חַטָּאת רוֹבֵץ״.

ברכות סא כז

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 52

נלקח מספר: אורות יהודה

יצר הרע דומה לזבוב

נראה לבאר את מחלוקת רב ושמואל במהות היצר. לדעת רב, היצר הוא יצור זר, אינו אמור להיות בגוף האדם, אבל הוא משתחל למקומות האינטימיים ביותר של האדם, בין מפתחי הלב, ושם פועל את פעולתו על האדם להשפיע עליו בכל החלטה. הוא מאוס כמו הזבוב שנדבק לדברים מאוסים ומהותו היא רעה. לדעת שמואל, לעומת זאת, היצר הוא כוח חיובי, דומה לחיטה. חיטה היא בסיס האוכל של האדם בעולם הזה. והיצר במהותו הוא טוב, הוא נועד להחיות את האדם דרך האכילה, קבלת ענייני העולם הזה באופן פנימי. הרי לולי היצר, האדם לא היה פועל, לא מתקדם ולא משתלם (שואף לשלמות) מאומה! יצר – מלשון יצירה גורם לו לרצות ליצור כל מיני דברים, שבחיצוניות הם טפלים ולא חשובים, כמו כסף או כבוד, אבל באופן פנימי הם מושרשים בכוחות אדירים שטמונים באדם על מנת לקדם אותו. דומה הדבר למחלוקת בין אסכולות הכלכלה. מחד, הקומוניזם או הסוציאליזם האמינו בחשיבות של איזונים והשוואה כלכלית בין האנשים. כסף ביסודו הוא רע ומפלג, לכן יש לחלקו בצורה שווה בין כולם, שאף אחד לא ירום מעל האחר וישלוט עליו. כך לדעת רב, היצר בשורשו הוא רע, ויש למנוע מאדם אחד לצבור דרכו כוח לשלוט על האחר. מאידך, הקפיטליזם האמין בכסף כמקור הטוב. הוא האמין בכוחות האדם, ושכוחות אלו יגרמו לכולם לצמוח, להשתמש בכף לטובת הכלל. עצם זה שיהיו עשירים, הם יפַתחו את העולם, את מדינותיהם וכולם ירוויחו מזה – עשירים ועניים! כך לדעת שמואל היצר במהותו ובשורשו הוא טוב, לכן הוא מדמה אותו לחיטה, שהיא טובה לאדם ונותנת לו כוח לממש את עצמו למען הכלל.