באור

משתפים בפנימיות התורה

מַאי חֲנוּכָּה? דְּתָנוּ רַבָּנַן: בְּכ״ה בְּכִסְלֵיו יוֹמֵי דַחֲנוּכָּה תְּמָנְיָא אִינּוּן דְּלָא לְמִסְפַּד בְּהוֹן וּדְלָא לְהִתְעַנּוֹת בְּהוֹן. שֶׁכְּשֶׁנִּכְנְסוּ יְווֹנִים לַהֵיכָל טִמְּאוּ כׇּל הַשְּׁמָנִים שֶׁבַּהֵיכָל. וּכְשֶׁגָּבְרָה מַלְכוּת בֵּית חַשְׁמוֹנַאי וְנִצְּחוּם, בָּדְקוּ וְלֹא מָצְאוּ אֶלָּא פַּךְ אֶחָד שֶׁל שֶׁמֶן שֶׁהָיָה מוּנָּח בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל כֹּהֵן גָּדוֹל, וְלֹא הָיָה בּוֹ אֶלָּא לְהַדְלִיק יוֹם אֶחָד. נַעֲשָׂה בּוֹ נֵס וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ שְׁמוֹנָה יָמִים. לְשָׁנָה אַחֶרֶת קְבָעוּם וַעֲשָׂאוּם יָמִים טוֹבִים בְּהַלֵּל וְהוֹדָאָה.

שבת כב י

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 65

למה נס בפך שמן דוקא?

מפי מורי הרב בן עזרא שליט”א העה אפשר לעשות נס בהרבה דרכים, למה דוקא בפך של שמן? שמן מסמן את החכמה, כמו שהיין את השמחה והמים את החיים. החנוכה יש ניגודיות בחכמה דוקא בין תרבות יוון לישראל, ולכן הנס נעשה על ידי שמן דוקא. נס הפך הינו חותם הסכמה מאת ה’ והוא לא צורך בפני עצמו, מפני שהיו יכולים להשתמש בשמן חדש, אלא בא להוכיח את צדקת החשמונאים במלחמתם נגד המתייוונים והיוונים עצמם.