באור

משתפים בפנימיות התורה

אָמַר רַבָּה אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַעֲשׂוֹת סְעוּדָה לַצַּדִּיקִים מִבְּשָׂרוֹ שֶׁל לִוְיָתָן שֶׁנֶּאֱמַר יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים וְאֵין כֵּרָה אֶלָּא סְעוּדָה שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּכְרֶה לָהֶם כֵּרָה גְדוֹלָה וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ וְאֵין חֲבֵרִים אֶלָּא תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁנֶּאֱמַר הַיּוֹשֶׁבֶת בַּגַּנִּים חֲבֵרִים מַקְשִׁיבִים לְקוֹלֵךְ הַשְׁמִיעִנִי

בבא בתרא עה ד

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 58

נלקח מספר: אורות יהודה

לשבת בסוכת עורו של לויתן

נראה שלשבת בסוכת עורו של לווייתן משמעו לחיות חיים עם מציאות מתוקנת, הלווייתן של ‘לעתיד לבוא’ הוא המציאות של עולם הטבע המתוקן, אותו עולם שיודע לעלות במעלות התיקון, אבל באופן מאוזן ומונחה על ידי הקב”ה. למה חז”ל משתמשים דווקא בלווייתן כדי לתאר את המציאות של עולם נקבי התחלתי שדורש תיקון, מולח ושומר לעתיד לבוא? יש לומר שהלווייתן הוא דג* שמבטא את המציאות של טבע ללא גבול, טבע ללא מיעוט לכאורה. ייתכן שהוא זֵכר לעולמות קודמים, לחיות גדולות שהיו לפני בריאת האדם. הוא מבטא את שיא החיוּת, הוא גדול מאוד, וחי במציאות של חיוּת עצומה שהיא הים – שיא החיות במציאות שיא של חיות, לווייתן בתוך הים.