נלקח מספר: שם משמואל מצאתי את דוד עבדי היכן מצאתיו בסדום
במדרש מצאתי את דוד עבדי היכן מצאתיו בסדום, ויש להבין למה לא נאמר על כל המקומות שישב בהן לוט מקודם או בעודו עם אברהם ששם מצא את דוד, ובפשיטות י”ל שזה רק על הצלתו של לוט מן המלכים ע”י אברהם או בהצלתו מתוך ההפיכה, שהי’ רק בשביל שנמצא דוד שמה, ובשבילו ניצל, ומ”מ הלשון מצאתי לא אתיא שפיר, שזה הלשון משמע ששם הי’ מקומו ומשם מציאותו וענין סדום הי’ לו שייכות לדוד ואינו מובן למה: גונראה לפרש דהנה אמרו ז”ל ראש השלישים זה דוד שהוא ראש לשלשת אבות, והטעם י”ל דלהאבות הי’ לכל אחד מדה פרטית, לאברהם חסד, ליצחק גבורה, ליעקב תפארת, אבל דוד לא הי’ לו מדה פרטית וכהדין סיהרא דלית לה מגרמא כלום, אלא שהי’ מרכבה למלכות שמים שכל המאורות כלולים בה ומקבלת מכולם, ע”כ היא גדולה מכולם, והוא בסוד אשת חיל עטרת בעלה וזה ידוע בזוה”ק וזהו שאמרו שדוד הוא ראש לשלשת האבות: דוהנה ידוע שכולם נתמרקו ונצרפו כל אחד לפי מדתו אברהם שמדתו קו ימין חסד נצרף במצרים שמדתם קו ימין דחיצונית יצרא דג”ע, יצחק שמדתו קו שמאל גבורות הקדושות ופחד יצחק נצרף בפלשתים שמדתם ליצנות כבמדרש פ’ מ”א ובמושב לצים לא ישב זה אבימלך שנא’ הנה ארצי לפניך, כי ליצנות הוא היפוך מדת היראה והפחד, יעקב דהוא כלול בתרין הי’ נתמרק ונצרף בכפלים מלבן מימין ומעשו משמאל: הוהנה דהמע”ה באשר כל המאורות כלולים בו והוא מקבל את כולם הי’ נצרך מירוק, וצירוף כנגד כולם, וממילא מובן אשר גם נשמתו בעודו בשבי’ בין החיצונים מחטא אדה”ר דוגמתו היא, והיתה נמי בשבי’ בכחות רעות שכנגד כולם: ווהנה ידוע שארבע מלכיות בהם כלול כל חלקי הרע, וזה כוחו מושך לע”ז וזה לג”ע והרביעית כלולה מכולן, והנה במדרש ואנשי סדום רעים וחטאים לה’ מאד רעים אלו לאלו, חטאים בג”ע, לה’ בע”ז, מאד בשפ”ד, הנה פרט כאן כל שרשי הרע שבכל ד’ מלכיות, ורעים אלו לאלו נראה שהוא דוגמת מלכות הרביעית ושקולה כשלשתן כמו שאמרו ז”ל לה”ר מגדל עבירות כנגד ע”ז ג”ע שפ”ד, ויש לפרש דהיינו רעים אלו לאלו, וא”כ הרי סדום שקולה ברע כנגד כולם וכבר הגדנו שאותיות סדום הוא אותיות אדום ובלבד שתחליף האלף בס’ בחילוף האותיות של אח”ס בט”ע, וכמו שמלכות הרביעית דהיא אדום שקולה כשלשתן כן סדום כלולה מכולם: זומעתה מבואר שנשמת דהמע”ה שהוצרך להיות נצרף בין כחות רעות שכנגד כולם הי’ מקומה בסדום, ושם נצרפה וקנתה מעלתה, וזהו מצאתי את דוד עבדי היכן מצאתיו בסדום: