באור

משתפים בפנימיות התורה

אתמר פלגא נזקא רב פפא אמר ממונא רב הונא בריה דרב יהושע אמר קנסא

בבא קמא טו יב

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 48

נלקח מספר: אורות יהודה

חצי נזק קנס או ממון

נראה שעניינה של מחלוקת אמוראים זו הוא העיקרון המנחה איך להתייחס לנפש הבהמית של האדם. הדעה הראשונה סוברת שהנפש הבהמית, גם כשהיא עדיין תמה, היא מועדת בפוטנציאל, ולכן צריכה שימור מלא. אם כן, חצי נזק הוא מצד החיוב. זוהי דרכם של בעלי המוסר, שהדגישו את הפוטנציאל המסוכן של האדם. לעומת זאת, הדעה השנייה סוברת שחצי נזק הוא קנס מפני שהנפש הבהמית, כל עוד לא הזיקה בפועל, אינה מועדת ולא צריכה שימור. הדגש הוא על עליונות האדם, ה’ עשה את האדם מעיקרו ישר ותם. בעלי החסידות, כמו דעה זו, מדגישים את הנפש הבהמית בתור ‘קליפת נוגה’, קליפה ‘פרווה’ שיכולה להיות מנותבת לטוב או לרע, אבל כל עוד היא לא הזיקה היא לא נחשבת מועדת, ולכן חצי נזק הוא רק קנס שקנסה אותו התורה כדי שיישמר להבא, אך לא מצד הדין.