באור

משתפים בפנימיות התורה

אמרו לפניו רבש”ע (תהלים ח, ה) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו הושיט אצבעו קטנה ביניהן ושרפם וכן כת שניה כת שלישית אמרו לפניו רבש”ע ראשונים שאמרו לפניך מה הועילו כל העולם כולו שלך הוא כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך עשה

סנהדרין לט ה

ביאור הפסוק מאת

honya@brancoweiss.org.il

כמות קריאות ביאור 44

נלקח מספר: שם משמואל

הושיט אצבעו קטנה ביניהם

איתא במדרשות שהמקטריגים קטרגו בבריאת האדם בלשון זה, אדם זה שאתה רוצה לברוא עתיד הוא שיכעיסך וכו’ ויש להתבונן בעיקר בריאת המקטריגים למה נבראו כל עיקר, ובש”ס סנהדרין (ל”ח:) שהושיט אצבעו ביניהם ושרפן, והרי הכל גלוי מראש לפניו שכך יהי’ שיקטרגו וישרפו, א”כ למה בראן כל עיקר, ונראה דהנה במדרשות בהבראם אותיות באברהם לומר שבזכות אברהם נברא העולם, ויש לפרש דהנה כתיב עולם חסד יבנה, וידוע דכל אתערותא דלעילא בא ע”י קדימת אתערותא דלתתא, אך בריאת העולם, עדיין לא הי’ מי שיקדים אתערותא לתתא, אבל צפה הקב”ה מראשית אחרית והעמיד לפניו צורת אברהם שעשה חסד עם כל באי עולם, זה הי’ מעורר אתערותא דלעילא מדת חסד לברוא את העולם, וזהו ענין בזכות אברהם נברא העולם: טאך גם זאת לצייר לפניו העתיד לבוא שעתיד להיות אברהם בעולם, גם זה הוא אתערותא דלעילא שצריך שיקדים לו אתעדל”ת, ויש לומר שמדה זו התעוררו המקטריגים באמרם אדם הזה שאתה רוצה לברוא עתיד הוא להכעיסך, והיינו שיצוייר לפניו העתיד, וא”כ עוררו לצייר לפניו העתיד, וצייר לפניו את חסד אברהם: יומעתה מובן צורך בריאת המקטריגים שהיו סיבה לבריאת האדם, ואולי בזה יש לפרש הלשון הושיט אצבעו ביניהם ושרפן, כי אש של מעלה אוכלת אש, היינו שנהפך ענין קטרוגם לטוב והוא כענין אכילה שבא ממנה עוד תועלת לאוכל, ולא כליון להנאכל לבד: