באור

משתפים בפנימיות התורה

וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים לְנֹ֗חַ קֵ֤ץ כׇּל־בָּשָׂר֙ בָּ֣א לְפָנַ֔י כִּֽי־מָלְאָ֥ה הָאָ֛רֶץ חָמָ֖ס מִפְּנֵיהֶ֑ם וְהִנְנִ֥י מַשְׁחִיתָ֖ם אֶת־הָאָֽרֶץ׃

בראשית ו יג

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 34

נלקח מספר: שם משמואל

כי מלאה הארץ חמס מפניהם

כי מלאה הארץ חמס מפניהם, פירש”י לא נחתם גז”ד אלא על הגזל, ויש להבין הרי הי’ עושין עבירות חמורות מגזל כמפורש בכתוב ובמדרש שעברו על ע”ז ג”ע ושפ”ד, שעל ג’ עבירות אלו יהרג ואל יעבור משא”כ בגזל, וא”כ למה נחתם גז”ד על הגזל ולא על אינך, וכבר דברנו מזה, ומ”מ אין בהמ”ד בלי חידוש, ונראה דהנה בזוה”ק כל מאן דאזיל בתר דלאו דילי’ אף דילי’ אתאביד מיני’, והנה כל אדם יש לו שורש למעלה וברש”י מגילה (ג’.) אע”ג דאיהו לא חזי מזלי’ חזי שר של כל אדם למעלה, ונראה שזהו שורש נשמתו, כי הנשמה היא בעולם העליון ומשלחת זהרורין שלה למטה לתוך הגוף, אך מאן דאזיל בתר דלאו דילי’ אתאביד מני’ זהרורין אלין, וע”כ בכל עבירות שבתורה עוד בו נשמתו משלחת זהרורין שלה עדיין יש לו תקוה והקב”ה מאריך אפו אולי ישוב, אך מחמת הגזל שוב נחתם הגזר דין על כל העבירות באשר אין בו עוד תקוה, כי ניטל ממנו החיבור לשורש נשמתו כי גזר דין הנחתם הוא כשאין בו עוד שינוי: גויש לומר דמטעם זה לא הועיל להם תוכחת נח צדיק הדור שהי’ מוכיחם כבמדרש אף שהי’ שם נשמות גדולות שנתערבו מחטא אדה”ר כידוע בספרי המקובלים והי’ להם להתעורר בתשובה מכח תוכחת נח איש צדיק ותעודת צדיק יסוד עולם לחבר שמים וארץ כבתרגום דאחיד בשמיא ובארעא, וע”כ הי’ צריך בדוגמא זו לחבר את הדור בשורשו העליון ואף שאינם ראוין הי’ הוא צריך להיות הממוצע ולהאיר בהם את שורשם העליון והם עוד להיפוך שהי’ מבזין אותו מהאי טעמא הוא דעבירות הגזל הי’ בעוכרם וגם זה בכלל דאף דילי’ אתאביד מיני’ דהיינו זיקי אש התעוררות שהי’ קולע לתוך לבם בתוכחתו, הלכו לאיבוד ולא הגיע אליהם כלל, ואדרבה שהי’ בא לתוך לבם כוחות חיצונים במקום זיקי אש התעוררות וכטעם הזוה”ק בטומאת מת וכמ”ש הכוזרי בטעם טומאת קרי והדברים עתיקים, ומזה נמשך שלא די שלא היו שומעין לו אלא עוד הי’ מבוזה בעיניהם: דואפשר עוד לומר מאחר שחטא דור המבול שהשחיתו את דרכם לאיבוד כמו שבא בדבריהם ז”ל ע”כ הי’ העונש שלהם שכל הזהרורין משורש נשמה שלהם וכן תוכחות נח אליהם נשחת והלך לאיבוד ואת מקומם לקחו כוחות חיצונים על דרך הנ”ל, וכבר אמרנו במק”א שזה בכלל גזל אלא שגזלן ממש גוזל את אחרים וזה גוזל את עצמו, וזה שנחתם גז”ד שלהם על הגזל: הוהנה בזוה”ק שנח הוא שבת והרי זה בא ללמד ונמצא למד שכמו בנח אלמלא עבירת הגזל שהי’ בעוכרם הי’ נח נפח בהם זיקי אש התעוררות אף שהי’ בתכלית הקלקול בג’ עבירות כנ”ל כי באמצעות ותוכחות נח הי’ חוזרין ומתקשרין בשורתם, כן שבת לבני ישראל אף כי בששת ימי המעשה מחמת טורח מלאכה וטרדת פרנסה מתרחקים משורשם, מכל מקום באמצעות שבת חוזרים ומתקשרין, כי הנשמה יתירה אגודה למעלה בשורש הנשמה ויורדת ומתאחדת עם ישראל, א”כ הרי הוא מחבר את לב בנ”י בשורש הנשמה למעלה, וע”כ נקל לאיש ליקח דרך לעצמו לשוב בתשובה, וע”כ שבת הוא זמן מעותד לתשובה כמו שאיתא בספרים נטריקון שב”ת שבת בו תשוב: