אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת נֹ֔חַ נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים הִֽתְהַלֶּךְ־נֹֽחַ׃
בראשית ו ט
אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת נֹ֔חַ נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים הִֽתְהַלֶּךְ־נֹֽחַ׃
בראשית ו ט
חוני
כמות קריאות ביאור 144
בדורותיו יש דורשין לשבח ויש דורשין לגנאי, נראה שהמחלוקת תלוי אם הי’ לנח צירוף עם בני דורו, כי היש דורשין לשבח הוא מפני שהי’ לו צירוף עמהם וזהו בדורותיו בתוך דורותיו וידוע שהרשעים פוגמים את הצדיקים במחשבתם ואעפ”כ לא נתפגם, וממילא באשר הי’ לו צירוף עם אנשי דורו אילו הי’ בדורו של משה ושמואל הי’ לו צירוף עמהם והי’ צדיק יותר, והדורשין לגנאי הוא מפני שסוברין שלא הי’ לו צירוף עמהם וכמו שבת שנבדל מששת ימי המעשה ולא הי’ רבותא מה שלא נתפגם וממילא אילו הי’ בדורו של משה ושמואל נמי לא הי’ מקבל תועלת מהם, והפירוש בדורותיו לפי דורותיו:
אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת נֹ֔חַ נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים הִֽתְהַלֶּךְ־נֹֽחַ׃
בראשית ו ט