באור

משתפים בפנימיות התורה

אֲמַר לֵיהּ: הָתָם, דַּל עַשְׁתְּרוֹת קַרְנַיִם — אִיכָּא צֵל סוּכָּה. הָכָא, דַּל דְּפָנוֹת — לֵיכָּא צֵל סוּכָּה.

סוכה ב יא

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 54

נלקח מספר: שם משמואל

דל דפנות ליכא צל סוכה

בגמ’ דל דפנות ליכא צל סוכה, פירש”י שהחמה באה מתחתי’ ונמצא שמה בטל, ויש להבין דלקמן (ז’:) ת”ר חמתה מחמת סכך ולא מחמת דפנות, ופירש”י חמתה מחמת סכך פוסלת בה ולא חמתה מחמת דפנות: לונראה דהנה לשון הש”ס ב”ב מאי מחיצתא פלוגתא היינו שחוצץ ומפריד בין זה לזה, וכן הוא בדפנות הסוכה גבוהה עשרה לחצוץ בפני כוחת חיצונים ורה”ר שתופסת עד עשרה, וכאשר נעתק הרשות להיות מיוחד לאור הקדושה שוב הסכך מיצל עליהם מלמעלה, וע”כ כל שהוא מחיצה אפי’ חמתה מרובה מצילתה כשירה שמ”מ הרי היא חוצצת, שהרי אין הדפנות צריכין להיות עושין צל אלא לחלוק הרשות, אבל דל דפנות לגמרי ששוב אין כאן חציצה וכחות החיצונים היינו כחות האומות שמונין לחמה באין מתחתי’, שוב אין הסכך מועיל כלל לעשות צל למה שתחתיו, שהרי אין כאן תחתיו רשות מיוחד לאורות הקדושה א”כ שמה בטל, וזהו שברש”י שהחמה באה מתחתי’, היינו שליטת ורשות כח האומות המונים לחמה: