באור

משתפים בפנימיות התורה

וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים לְנֹ֗חַ קֵ֤ץ כׇּל־בָּשָׂר֙ בָּ֣א לְפָנַ֔י כִּֽי־מָלְאָ֥ה הָאָ֛רֶץ חָמָ֖ס מִפְּנֵיהֶ֑ם וְהִנְנִ֥י מַשְׁחִיתָ֖ם אֶת־הָאָֽרֶץ׃

בראשית ו יג

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 40

נלקח מספר: שם משמואל

כי מלאה הארץ חמס

כי מלאה הארץ חמס מפניהם ברש”י לא נחתם גז”ד אלא על הגזל, והתמי’ מפורסמת הלא את כל התועבות עשו ע”ז ג”ע שפ”ד כבמדרש שחייבים עליהם מיתת ב”ד ולמה לא נחתם גז”ד עליהם אלא על הגזל שאינו אלא לאו, הגם שבעכו”ם אזהרתן זהו מיתתן מ”מ מאחר שבישראל המרחק ביניהם כ”כ גדול, א”א לומר שבנכרים יהי’ איסור גזל חמור מע”ז ג”ע שפ”ד, וכבר דברנו בזה, ומ”מ אין ביהמ”ד בלי חידוש: חונראה דהנה נח הוא שבת והגדנו במאמר הקדום שכמו שבת בעולם שהביא רוח חיים בכל מעשה בראשית והשיגו התחתונים כח רוחני באמצעות השבת, כך הי’ נח מעותד להיות אמצעי בין עולם העליון לעולם התחתון, שישיגו כח רוחני, אלא המניעה הי’ מה שהי’ אנשי דורו כ”כ רחוקים מנח, והי’ מבזים אותו ע”כ הי’ הקשר נפסק, אבל גם זאת צריך טעם למה היו כ”כ רחוקים ממנו עד שהי’ מבוזה ביניהם, ואף כי יצרם תוקפת לעשות כל תועבה, מ”מ מה שמץ מצאו בו עד שהי’ מבוזה בעיניהם: טונראה בהקדם מה שהגיד כ”ק אבי אדומו”ר זצללה”ה בענין שתי האותות, שצריכין ישראל, אות מילה ואות תפילין, ובשבת אות שבת במקום תפילין, דהנה האדם, בעוה”ז החומרי והמגושם הוא כמו אבידה, אבל הוא כמו אבידה המתבקשת, שמחזירין בסימנים, ושני סימנים הם כסימן מובהק שמחזירין מדאוריתא ושני האותות הם הסימנים כי אות הוא סימן עכת”ד, ויש להוסיף ולומר דשבת לאו מכח סימנים אתי עלה אלא כמו ת”ח שמחזירין לו בטב”ע, כן שבת מוציא את אבידת האדם אם עוד הוא ניכר לשבת בטב”ע, וי”ל שדוגמא זה הי’ נח שהוא כעין שבת שהי’ בכוחו להחזיר את דורו שהיו כאבידה ממש להיותם כאבידה המתבקשת, אף שלא הי’ בהם אות מאותות הנ”ל, ואדרבה שהיו להיפוך, מ”מ הי’ יכול להחזירם בט”ע הטובה, אף שנשתקעו בשלשה עבירות היותר חמורות, אך מחמת עבירת הגזל דכל מאן דאזיל בתר דלאו דילי’ אף דילי’ אזיל מיני’, עי”ז נפסק לגמרי הקשר וטב”ע של נח עליהם, וזהו עצמו גרם גם להיפוך שנעשה נח מבוזה בעיניהם ושוב לא הי’ יכול להושיעם אפי’ בתפילתו כנ”ל: יומעתה יובן הלשון שלא נחתם גז”ד אלא על הגזל, שלא נאמר שהעונש הי’ על הגזל, שהרי העונש הי’ על שלשה עבירות החמורות מזה, אלא מ”מ עדיין הי’ להם תקוה ע”י נח צדיק יסוד עולם שיחזירם בטב”ע כנ”ל, ועדיין לא הי’ נחתם גז”ד, שלשון נחתם גז”ד שאין בהם עוד שינוי ותקוה של כלום, וזה נעשה ע”י הגזל, ואחר שגזר דין הי’ בשביל עבירות החמורות, באה החתימה על גזר הדין ע”י הגזל: