באור

משתפים בפנימיות התורה

אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת נֹ֔חַ נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים הִֽתְהַלֶּךְ־נֹֽחַ׃

בראשית ו ט

ביאור הפסוק מאת

חוני

כמות קריאות ביאור 63

נלקח מספר: שם משמואל

נח איש צדיק

נח איש צדיק ברש”י הואיל והזכירו סיפר בשבחו שנאמר זכר צדיק לברכה, ויש להבין מה ענין שבח לברכה, שענין ברכה הוא להבא שיהי’ כך כמ”ש ואברהם הי’ יהי’ לגוי גדול ועצום וגו’ אבל סיפר בשבחו מה שהי’ לשעבר לכאורה אין ענין לו: יבונראה לפי מה שמבואר בדברי חכמי האמת שנשמת צדיקים מעולם עליון באין למטה בבחי’ עיבור להצדיק שבעוה”ז לסייע לו, ובפשיטות הפירוש דוגמת אור השמש שיוצאין ממנו קוי האור והשמש במקומה איננה חסירה כך יוצאין מנשמת הצדיקים בעולם העליון זוהר וקוי אור אחרי ששם פניהם דומה כחמה וכלבנה כבמדרש פ’ אמור, ומופיעים למטה ללב העוסקים במצות המתיחסים למדתם, ויש עוד גדולים מאלה שבאין בעצמותם למטה בלב הצדיקים בבחי’ עיבור כמו ששמענו מצדיק אחד שבא לפני כ”ק אדומו”ר זצללה”ה ר”ב מפרשיסחא בש”ק פ’ נח אמר ברוך הבא ר’ נח, שבו פה ר’ נח וישב, אמרו תורה בהפרשה שלכם ואמר דברש”י יש דורשין אותו לגנאי, מי הוא זה שהרהיב עוז בנפשו לדרוש עליו גנאי, ובודאי הוא בעצמו הי’ דורש על עצמו גנאי, כך שמעתי, ולא נפלא הוא הדבר, שבודאי נתעבר בו נשמת נח, והנה במה שהכתוב סיפר בשבחו והתורה היא נצחית בודאי זה לסיוע לו להבא כשיבוא לזה העולם בבחי’ עיבור, הן בזוהר שלו או הוא בעצמו יצליח בבואו להלהיב לב הבא אליו במדותיו להיות צדיק כמוהו, וא”כ הוא ברכה ממש על להבא: